Punkter att tänka på när du köper ett personlighetstest

interviewFör några veckor sedan var jag med i en paneldebatt avseende psykologiska test i arbetslivet vid Högskolan i Dalarna med en mängd duktiga studenter och praktiker. En intressant diskussion där den vanliga frågan kom upp vilka som är de bästa psykologiska testen?

– Det finns en mängd seriösa testleverantörer på marknaden, men jag kan inte säga namn på varken seriösa eller oseriösa leverantörer då jag långt ifrån har tillgång till komplett information avseende tests kvalitet, svarade jag.

Jag har tänkt vidare på denna fråga om vad man som uppdragsgivare (kund) bör tänka på när man lyssnar på testleverantörer. Då det ofta handlar om personlighetstest för att användas i urvalssammanhang har jag valt att fokusera på detta nedan. Jag har listat utsagor från testleverantörer som bör tända en varningslampa, samt försökt beskriva en situation där du kan känna trygghet i vad tetleverantören säger och säljer.

Varning när testleverantören säger så här

  • Argument för att perfekta prognoser kan göras på individnivå
  • När du frågar om en teknisk manual för att läsa om reliabilitet och validitet säger leverantöreren att de ”håller på att skriva en sådan”
  • Pratar om år av egen erfarenhet inom området snarare än kvalitet i testet
  • Säger att testet går att använda i alla urvalssammanhang
  • Rabblar siffror om reliabilitet och validitet som du inte förstår
  • Säger att alla andra test på marknaden är skräp
  • Påstår att detta test kan hitta vem som ljuger om sig själv, och sedan påstår att samma test kan ”rätta till” fusket.
  • Erbjuder dig att besvara ett test för att validera testet
  • Erbjuder dig testa några i din organisationen för att få fram rätt profil på en framgångsrik medarbetare som du sedan kan använda som ”idealprofil”
  • Baserar kvaliteten i testet med några få enstaka bra ”cases”
  • Säger att detta personlighetstest är toppen om du har ett fåtal kandidater som du ska välja bland
  • Påstår att detta test är ett diskussionsunderlag som du kan använda i intervjun.
  • Anger att testresultatets kvalitet ligger hos betraktaren av testresultatet
  • Att detta personlighetstest, förutom Big Five också mäter kompetenser

Samtliga av dessa punkter är varningssignaler att testleverantören inte har ”koll på läget”. Om allt detta händer är det bara att vända på klacken, om enstaka saker händer är det mindre allvarligt.

Grönt ljus om testeleverantören har denna inställning

  • Visar vad den tekniska manualen säger om testets reliabilitet och validitet i det beslutsunderlag då får av testpoängen
  • Kan förklara hur kvaliteten i ditt urval tillsammans med hur många du ska välja ut samt validiteten (den kriterierelaterade validiteten) samvarierar med den ekonomiska nytta du får av testpoängen
  • Kan räkna ut (baserat på din situation) vilken nytta detta test ger dig, uttryckt i kronor
  • Kan säga hur ditt testresultat ska vägas ihop med annan information du har om kandidaterna
  • Visar i manualen hur testförfarandet följer de riktlinjer som sätts upp i ISO 10667
  • Visar en granskningsrapport där en oberoende tredje part genomfört en granskning
  • Kan visa på resultat vilket samband som finns mellan olika testpoäng med ett etablerat fem-faktortest på marknaden
  • Kan förklara skillnaden mellan ipsativa och normativa testpoäng, samt förklara vad som är för- och nackdelar med respektive poängsättning
  • Kan förklara hur den psykologiska teorin som testet baseras på hänger ihop med de resultat som redovisas till dig som administratör av testet
  • Kan redovisa vad som är skillnaden mellan beskrivning av en kandidat och testets prognosförmåga
  • Kan föreslå, baserat på din situation, lämpligheten att använda gränsvärden.
  • Kan förklara vad en kompensatorisk modell är i förhållande till de testpoäng som testet ger dig.
  • Ger dig ett bra pris per test i förhållande till den ekonomiska nytta du får ut av testpoängen
  • Hänvisar till denna lista

Och tänk på att du som köpare har ansvar tillsammans med testeleverantören för att kandidaterna får en rättvis bedömning.

Anders

Publicerat av Anders Sjöberg

Anders Sjöberg är docent i psykologi och har lång erfarenhet av bedömningsmetoder in arbetslivet. Anders har utvecklat psykologiska bedömningssystem som används av både privata och offentliga organisationer. Anders har publicerat böcker och vetenskapliga artiklar inom organisationspsykologi och psykologisk metodutveckling.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.