Ny forskning om rekrytering och urval

Nedan kommer en kort sammanfattning av den forskning som presenterades under ENESER-European Network of Selection Researchers konferensen i Sheffield. Wilhelmy et al. (Schweiz) presenterade en studie om Impression management. Försöker rekryterare påverka jobbsökandes intryck? Ja! Och de gör det i större utsträckning jämfört med jobbsökande. Wilhelmy och hennes kollegor visade att rekryterare använder sig av olika typer beteenden, inklusive verbala och fysiska, för att skapa ett bra intryck om organisationen och om sig själva hos jobbsökanden. När det gäller organisationen det handlar oftast om att måla upp en attraktiv bild om företaget och även om att ge en verklighetsbaserad bild. Däremot när det gäller bilden rekryterare vill förmedla om sig själva, handlar oftast om att de vill framstå som varma och inge en känsla av närhet, skapa en professionell bild men de vill också förmedla dominans och styrka (power).

En intressant studie som vi fick endast en glimt av var Stephen Woods’ (Storbritannien) undersökning om sex olika personlighetstester (bla Hogans Personality Inventory, 16PF5, OPQ) och hur de överlappar varandra i de dimensioner de mäter. Hans poäng är att bättre kunskap om de olika personlighetstesten inom organisationer kan leda till ökad förståelse för, bättre kunskap om och även en effektivare kombination av olika verktyg för att på ett effektivare sätt mäta det man är ute efter i en urvalssituation. Buijsrogge et al (Belgien) presenterade en väldigt intressant studie om effekter av jobbsökandes visuella stigma (tex synliga märken/ärr i ansikte) på rekryterarnas beteenden. Medverkande i studien fick bedöma “jobbkandidater” med och utan synbar stigma på ansiktet. Resultaten visade att försökspersonerna var mindre benägna att erbjuda ett arbete till jobbsökanden som hade något slags stigma. Detta samband påverkades (medierande effekt) av medverkarnas minne om själva intervjun med jobbkandidaterna.

Vill du veta mer om programmet och om vilka studier som presenterades hör av dig gärna till kristina.langhammer@psychology.su.se

Publicerat av Anders Sjöberg

Anders Sjöberg är docent i psykologi och har lång erfarenhet av bedömningsmetoder in arbetslivet. Anders har utvecklat psykologiska bedömningssystem som används av både privata och offentliga organisationer. Anders har publicerat böcker och vetenskapliga artiklar inom organisationspsykologi och psykologisk metodutveckling.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.