Intervju med Sofia Sjöberg, ny R&D-chef på Assessio.

Anders SjöbergBedömningstjänsterSkriv en kommentar

20140421_DB83635_FotoDavidBrohedeText från Assessiobloggen. Sofia Sjöberg är psykometrikern som var med och byggde hela Assessios egna testarsenal. Nu är hon tillbaka på Assessio i rollen som R&D-chef. I dag berättar hon om hur hon kom in på testkonstruktion, sin bild av framtidens testanvändning – och hur man lyckas utveckla fem test på fyra år

Foto. David Brohede.

Sofia Sjöberg intresserade sig för psykologiska test tidigt under sina studier.

– Redan min C-uppsats i psykologi handlade om test, berättar hon. När jag skulle skriva min magisteruppsats kontaktade jag Anders Sjöberg på dåvarande Psykologiförlaget (senare Assessio) och frågade om fick använda något av deras verktyg. Där började vårt samarbete.

Lite längre fram hörde Anders av sig till Sofia och föreslog att hon skulle söka en tjänst som psykometriker hos Psykologiförlaget. Hon fick jobbet, men det blev ingen enkel start.

– Allt jag kunde om test var det man lärde sig upp till magisternivå, minns Sofia. Det tog några år av hårt slit, mycket engagemang och stort tålamod att lära sig hur test fungerar. Men jag förstod att om jag lärde mig det här skulle jag ha en unik kompetens.

På den tiden hade Assessio inga egenutvecklade verktyg, men desto fler andra test i sitt bibliotek – runt 130 stycken. När Assessio sedermera beslutade att fokusera verksamheten på arbetspsykologi var Anders och Sofia starka förespråkare för idén att utveckla egna test.

– Det är väldigt ovanligt att man utvecklar egna verktyg från grunden, konstaterar Sofia. Det är en stor investering i både tid och pengar att utveckla dem. Men vi insåg värdet av att äga våra egna verktyg, tyckte att vi hade tillräcklig kompetens i huset och dessutom bra idéer som ingen konkurrent av arbetspsykologiska gjort kommersiellt tillgängliga.

När man väl bestämt sig gick det undan. Anders och Sofias team utvecklade egenhändigt testerna PJP, MINT, MAP, WSI och Matrigma – inom loppet av fyra år.

– När jag ser tillbaka är det ganska otroligt att vi lyckades utveckla så många verktyg av så hög kvalitet med så gedigen dokumentation på så kort tid, konstaterar Sofia. Men alla som jobbade med det här var extremt skickliga specialister på just sitt område, det var därför det gick.

Efter detta har Sofia både hunnit jobba med testutveckling på annat håll och disputera vid Stockholms universitet. Nu är hon tillbaka på Assessio som R&D-chef, samt ansvarig för IT.

– Det är jättekul att komma tillbaka och se att testen vi utvecklade har kommit upp på banan, säger hon. Dessutom finns det fortfarande stor utvecklingspotential. När man bygger ett test finns det oftast en mycket mer långtgående tanke än vad som kan realiseras i den första fasen av användning. Nu ser jag fram emot att fortsätta resan med de här verktygen.

En av Sofias viktiga uppgifter att utvärdera produkterna i relation till visionen för den nya plattformen Ascend by Assessio. Sofia berättar att fröet till den här visionen fanns redan när hon och kollegorna utvecklade Assessios egna test i början av 2000-talet.

– Men man måste komma ihåg att IT fortfarande var i sin linda. Vi förstod att det var ditåt vi skulle gå men det var omöjligt att veta hur det skulle se ut. I dag erbjuder Ascend just det som vi tänkte oss då: Ett processtänk, där testen är motorn i en evidensbaserad helhetskedja från rekrytering, urval till utveckling,succession som driver affärsinriktad HR. Det är en djärv vision – men nödvändig. Någon måste gå först och flytta fram positionerna om det ska hända något.

I dag har vi en gedigen grund i vad vi bör mäta i urval och med vilka verktyg, konstaterar Sofia. Den stora utvecklingen framåt kommer att ligga i hur verktygen levereras i en IT-miljö som en lösning.

– Det är det som är det nya. IT-lösningarna gör det möjligt att applicera mer avancerade psykometriska metoder och få mer exakta mått, berättar Sofia. Plus förstås att vi kan förbättra användarupplevelsen, både för kund och kandidat.

Dela detta inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.