Rapport från European Association of Test Publishers (E-ATP)

Den internationella organisationen European Association of Test Publishers (E-ATP) höll i förra veckan (12-14 september) sin årliga konferens på Hotel Concorde i Berlin. Cicek Svensson, Head of International Operations at Assessio Solutions AB, rapporterar från konferensen.

E-ATP är en ideell verksamhet som representerar testförlag, testinstrument och tjänster för utbildning, rekrytering, certifiering samt klinisk verksamhet. Konferensens sponsorer var bl.a. Cito, Prometric, OPP, Assessio,  Comms Multilingual, Pearson och GMAC. Deltagarna var främst från Europa och USA men även andra delar av världen var representerade. Under tre dagar presenterades ett intensivt program med seminarier, produktdemonstrationer samt diskussionsgrupper. Programmet tog upp följande teman:

1. Innovations in Assessment: Interaktiva möjligheter för att dela nya applikationer, teknik eller test design, som var och en riktar sig till en specific kund eller marknad.

2. Operational Best Practices: Presentation av best practices genom olika fallstudier där värdet av professionella standards demonstreras.

3. Meeting the Challenges of Testing in Europe: Genom fallstudier påvisa hur kulturella, språkliga, nationella och reglerade utmaningar effektivt har överkommits genom implementering av effektiva assessment program.

4. The People Behind the Assessments: Uppmuntrar de inom och bortom Europa att dela med sig av sina erfarenheter inom utveckling av testprogram för utbildning, rekrytering och andra sektorer inom testindustrin.

Här kommer ett kort sammandrag av de två keynote speakers som var huvudattraktionerna på konferensen.

Attracting, Acquiring and Developing Talent for the United Nations – Marta Lopez Director, Strategic Planning and Staffing, Division of OHRM, United Nations

Marta Lopez tog upp problematiken kring Förenta Nationernas rekryteringsprocess. De största problemområden täckte den sociala, kulturella samt politiska effektiviseringen i rekryteringsprocessen; att se till att FN blir en attraktiv arbetsgivare samtidigt som man anställer och utvecklar rätt personer som ska möta de utmaningar som finns i en tid där ekonomin är stram. Utmaningen ligger också i att kunna identifiera de rätta talangerna som också är tillräckligt intresserade och engagerade för de tjänsterna. Svaret för dessa utmaningar är att hitta en innovativ employer branding, den rätta teknologin som innefattar sociala medier samt implementera allt detta genom att använda rätt typ av assessments.

The Opportunity for Technology – Martin Bean Vice-Chancellor, The Open University.

Martin Beans föreläsning fokuserade på utmaningen att överföra omfattande information till meningsfull kunskap vilket är det traditionella tillvägagångssättet som tillämpas på universitet. Dock har universiteten problem med att kunna använda och distribuera media som möjliggör att informationen blir effektivt granskad och kommunicerad. I dagens samhälle behöver de flesta institutioner skapa en rikare inlärningsupplevelse som väcker studenternas intresse, då de flesta har aldrig känt till en värld utan internet, mobiltelefoner och sms. Bean demonstrerade den nya teknologin som The Open University använder för att skapa personliga och relevanta sätt att lära sig nya saker, som i sin tur ska skapa en bro mellan den informella inlärningen och den strukturerade.

Publicerat av Anders Sjöberg

Anders Sjöberg är docent i psykologi och har lång erfarenhet av bedömningsmetoder in arbetslivet. Anders har utvecklat psykologiska bedömningssystem som används av både privata och offentliga organisationer. Anders har publicerat böcker och vetenskapliga artiklar inom organisationspsykologi och psykologisk metodutveckling.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.