Psykologikonferens i Sydafrika

Anders SjöbergUrvalsbeslutSkriv en kommentar

I år skippade jag SIOP och åkte istället till en konferens i Skukuza, Sydafrika, där jag är inbjuden att prata internationella standards, och hur vi använder dessa i Europa, samt hur evidensbaserad urval fungerar i praktiken. Nedan kommer några av mina anteckningar från konferensen. 

Kolla in hela programmet här

Skukuza är det huvudlägret för Kruger National Park i Sydafrika (ca 6 timmars bilresa från Johannesburg), det är den största ”campen” i Kruger National Park. Det ligger på södra stranden av Sabie-floden i Mpumalanga-provinsen. Konferensanläggningen är i Skukuza som ligger alltså inne i krugerparken, det är alltså vilda djur bara några 100 meter från anläggningen (och apor innanför skyddstängslet). Igår vandrade 20 elefanter förbi vårt hus på eftermiddagen!

Jvr är de som anordnar denna konferens, konferensen som berör alla typer av bedömningar i arbetslivet. Jvr är leverantör av en mängd olika psykologiska test som används på den arbetspsykologiska marknaden. Sammanlagt är det 140 deltagare på konferensen och dessa deltagare får lyssna på föreläsningar om emotionell intelligens, ledarskap, personlighet och mycket mycket mer.

Första dagen bjöd på ett inledningstal där Mmasekgoa Maire-Mwamba pratade om utvecklingen i Botswana från 1966, deras ”independence day”, då fanns det endast 12 personer som avslutat universitetsstudier i hela landet. Idag finns det flera högutbildade i Botswana, där övervägande delen av befolkningen är under 25 år! Bra ledarskap har utvecklat detta land tillsammans med fynd av diamanter och en ständigt utvecklande arbetsmarknad, men det är en lång väg kvar tills vi är nöjda, avslutade Mmasekgoa.

Nästa talare var Hazel Wehldon CEO på Multi Health Systems MHS, UK. MHS är en stor testleverantör av psykologiska test, både inom arbetspsykologi men också inom skola och psykologiskt klinisk verksamhet. Hennes tal handlade om skillnaden mellan entreprenörer och ledare. Hazel konstaterade att endast 50% av entreprenörer som kommer på nya affärsmöjligheter är kvar i verksamheten efter 5 år, och efter 10 år är endast 20% kvar. En del av förklaringen, menar Hazel) är att det är helt olika egenskaper som krävs av en entreprenör i jämförelse med en leda.

Efter detta lyssnade jag på Darin Nei från Hogan Assessment. Darin berättade om hur Hogan jobbar med kompetensmodeller. Genom att analysera HPI och HDS (två personlighetstest) tillsammans med experters bedömning av vad som är viktigt för att vara en bra ledare vill Darin komma åt vilka kompetenser som är viktigast för att vara en bra ledare. Teoretiskt visade Darin att detta bör vara olika kompetenser, dock fick han inte så mycket stöd för detta i sina statistiska analyser.  Frågan kom upp vad en egentligen kompetens är? Darin medgav att det kan innehålla allt, och att anledningen att Hogan använder kompetensbegreppet är därför att kunder gillar det…..

Sedan var det min tur, jag pratade om hur ”EFPA review model of psychological test” och ISO 10667 fungerar i Sverige och övriga europa. I båda fallen är det psykologer som drivit på utvecklingen att ta fram riktlinjer hur bra bedömningar ska genomföras. Efter att jag i ca 25 minuter gått igenom uppbyggnaden av dessa standards berättade jag för publiken hur dessa båda standards kan användas praktiskt där utmaningen är att anställa ca 700 chefer på 1,5 år till Nya Karolinska. Jag fick applåder så jag gissar att några tyckte det var intressant.

Bob Hogan hade en keynote. Alltid underhållande att lyssna på Bob Hogan. Hogan pratade om sitt favoritområde, ledarskap. Han började att prata om personlighet och hur dessa fem dimensioner kan förutsäga ett gott ledarskap. Detta sker genom att ledarens personlighet påverkas genom att det påverkar beteende, som i sin tur påverkar värderingar i organisationen som påverkar beslut. Det viktigaste faktorn för en bra ledare är att medarbetare litar på hen, dvs känner att detta är en människa som medarbetarna kan ge förtroende till att fatta svåra beslut. Karismatiskt ledarskap är en myt menar Hogan, karismatiskt ledarskap betyder egentligen ett narcisstiskt ledarskap. Och anställer du en narcisstisk chef kommer det förr eller senare sluta i katastrof. Karisma funkar när du ska sälja saker, men inte när du ska leda andra. Och som vanligt avslutade Hogan med att påpeka att den verkligt effektiva ledaren är den chef som inte tar plats utan snarare låter sina team medlemmar ta ledningen.

Nu är det semester för mig, nu ska jag kolla in BIG FIVE, på riktigt.

Dela detta inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.